Az SzMME és a „Soros-hálózat”

A Szociális Munkások Magyarországi Egyesületének közleménye

 

A Szuverenitásvédelmi Hivatal 2025. január 29-én közzétett dokumentuma szerint a Szociális Munkások Magyarországi Egyesülete (SzMME) a „Soros-hálózat” által finanszírozott „politikai nyomásgyakorló szervezetek” közé tartozik.

 

Az SzMME 1988-ban alakult, az ország egyik legrégebbi ágazati szakmai érdekképviseleti civil szervezete. Tevékenységét az Alapszabálynak megfelelően minden időben a szociális munka nemzetközi definíciója, a szociális munka szakmai és etikai elvei mentén végezte a hatályos magyar jogszabályi környezet szabályait betartva. Alapszabályunk kimondja, hogy egyesületünk közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független, azoktól anyagi támogatást nem kap és azoknak anyagi támogatást nem nyújt – e szabályt eddigi működésünk során maradéktalanul betartottuk és betartjuk a jövőben is.

A Hivatal kiadott dokumentumával kapcsolatban az alábbiakt szeretnénk közölni:

 

I.

 

A „politikai nyomásgyakorló szervezet” fogalma számunkra nem értelmezhető. Ezt a fogalmat a magyar jog nem ismeri. Az, hogy egy állampolgár vagy civil szervezet formájában az állampolgárok egy csoportja képviseli adott társadalmi kérdésben az érdekeit és ez ügyben a politikai szereplőkkel egyeztet, azokra megpróbál hatni, az a demokratikus működés alapja.

 

 

II.

 

A dokumentum azt a látszatot kelti, hogy civil szervezetünk az „Egyesült Államok globalista elitje – köztük is elsősorban Soros György” érdekeit képviselné támogatás ellenében. A valóság az, hogy az SzMME azért került fel a listára, mert 2021-2023 között az Európai Unió finanszírozásában zajló CERV-2021-EQUAL/101049716. kódszámú programban konzorciumi partnerként részt vett.

 

A CERV (Citizens, Equality, Rights and Values) program célja, hogy védje és előmozdítsa az EU szerződésekben, különösen az Alapjogi Chartában foglaltak megvalósulását. A CERV programok négy pillérének célja a jogok előmozdítása, a diszkrimináció felszámolása, az egyenlőség (beleértve a nemek közötti egyenlőséget is), az állampolgári részvétel és elköteleződés, részvétel az Unió demokratikus életében, az erőszak ellen fellépés, illetve az Európai Unió értékeinek védelme és népszerűsítése.

Ezekben a célokban semmilyen olyan elem nem található, ami ütközne Magyarország, mint uniós tagállam értékeivel és céljaival vagy jogi szabályaival.

 

Az SzMME által megvalósított program megfelel az uniós és hazai jogszabályoknak, a pályázat tartalma és annak megvalósítása kizárólagosan a pályázati kiírásnak és az az alapján kidolgozott programnak megfelelően zajlott. A pályázat kapcsán semmilyen külföldi szervezettől vagy személytől semmiféle politikai tartalmú kérés nem érkezett.

 

III.

 

A dokumentum több helyen negatív kontextusban tünteti fel LMBTQI+ személyekkel kapcsolatos programokat. Mint korábban több alkalommal, ezúttal is szeretnék felhívni a figyelmet, hogy az Alapjogi Charta 21. cikke és a szakmai etikai elvek mentén az SzMME elítéli a szexuális identitás és orientáció mindennemű diszkriminatív értelmezését. Ezen véleményünknek több alkalommal hangot adtunk és a továbbiakban is tiltakozni fogunk az emberi méltóságot sértő megnyilvánulások ellen.

 

A dokumentum azt a látszatot kelti, hogy az LMBTQI+ személyek érdekképviselete és szociális segítése morálisan vagy jogilag elítélendő cselekedet lenne, holott ez sem az uniós, de még a hazai jog szerint sem állja meg a helyét.

 

IV.

 

A dokumentum azt a látszatot kelti, hogy az uniós civil programokra benyújtott pályázatok, melyek felett a magyar kormányzat nem gyakorol teljes ellenőrzést, szintén elítélendők lennének. A dokumentum szerint ezáltal a pályázó szervezetek „megkerülhetik és kizárhatják a magyar állam felügyeleti jogát”, miközben ilyen joga a magyar államnak nincs, tekintettel arra, hogy a forrást nem a magyar állam biztosítja.

 

A közvetlen pályázást sem az uniós, sem a hazai jogszabályok nem tiltják, ezt a megoldást az SzMME is üdvözlendőnek tartja, hiszen pont ennek révén a civil szektor olyan forrásokhoz jut, melyekből innovatív vagy épp hiánypótló civil programokat tud megvalósítani, s melyekre más hazai pályázati forrásokból nem jutna támogatáshoz. Szeretnénk jelezni, hogy itt nem „pénzosztásról” van szó, a pályázó szervezetnek a pénz lehívásában és elszámolásában, a program megvalósításában rengeteg munkája van. Költségvetést, szakmai és pénzügyi beszámolót kell készítenie, igazolnia kell a feladatok elvégzését és a költségek elszámolását, mindezt az uniós elszámolási rendszer kritériumainak megfelelően.

 

V.

 

Szeretnénk szolidaritásunkat kifejezni a listára vett civil szervezetekkel! Az általunk ismert listázott szervezeteket magas szakmai színvonalon működő, társadalmilag kiemelkedően hasznos civil kezdeményezésnek tartjuk, akik a maguk területén hiánypótló tevékenységet végeznek.

 

A szabadságjogok megőrzése érdekében határozottan kiállunk amellett, hogy a civil szervezetek társadalmi és működésükkel összefüggő szakpolitikai kérdésekben tájékoztató és figyelemfelkeltő tevékenységet végezhessenek! Elítélünk minden olyan politikai nyomásgyakorlást, mely a civil szervezetek ezen jogait akár közvetett félelemkeltéssel, rossz hírnév keltésével vagy közvetlenül, hatósági (vagy annak látszó) zaklatással megsérti.

 

 

Meleg Sándor

 

SzMME elnök

 

Exit mobile version