Gondolatok egy bértábla javaslathoz

A szociális ágazat bérhelyzetéről sokszor és sokat beszélgettünk már, téma volt ez az SzMME Érdekvédelmi munkacsoportja és a novemberi nyílt elnökségi ülésen is. A témával kapcsolatban novemberben két fontos esemény is történt, az egyik a minimálbér és bérminimum emelése (2023. december 1-től), a másik, hogy november 23-án ismét ülésezett Szociális Ágazati Érdekegyeztető Fórum (SzÁÉF).

 

A SzÁÉF üléssel kapcsolatban legfontosabb esemény/eredmény, hogy a munkavállalói oldalról egy átmeneti, ágazati bérhelyzettel kapcsolatos bérjavaslatot tettünk az asztalra, melyet a munkáltatói oldal is elfogadott, illetve a kormányzati oldal is befogadta, mint további gondolkodási alapot.

 

Mindannyian tudjuk, hogy a szociális ágazat bérrendszere meglehetősen viharvert. Van 3 nagyobb szakmai bérpótlék kategóriánk (szociális ágazati, bölcsődei, egészségügyi kiegészítő pótlék) és 10 féle egyéb pótlék - mindezek összességében csak arra jók, hogy az ágazaton belüli viszonyokat átláthatatlanná tegyék és akadályozzák a sikeres összefogást az érdekvédelem terén. Az ágazaton belül is jelentős bérfeszültséget kelt az egészségügyi bérrendszertől (amely 2024-ben tervezetten egy további, 18%-os emelést kap) való jelentős lemaradás és a pedagógus munkakörben végzők eltérő bérezése. A 2022. és 2023. év a reálbérek tekintetében is komoly hátralépést eredményezett, ezzel kapcsolatban a szakszervezetek és szakmai érdekvédelmi szervezetek is konkrét válaszlépéseket követeltek.

 

Így néz ki a bértábla 2023. december 1-jétől, a minimálbér és bérminimum emelés után

aktualis ber

 

A SzÁÉF ülésre az alábbi szempontok szerint készültünk

  • A bértábla esetében a becsült 2023. évi inflációt (18%) elérje az emelés, ne legyen reálbér-csökkenés.
  • A 2022. évi bérminimum (14%) és minimálbér (16%) emelése a bértábla jelentős részén a gyakorlatilag komoly reálbércsökkenést jelentett, amire a 2023 évig emelés sem jelent érdemi megoldást - ezt legalább részben kezelni kell.
  • A minimálbér és bérminimum emelése torzított a táblát, rengeteg hullámzás, anomália van. Sok helyen gyakorlatilag megszűnt a bértábla progresszivitása (B és C fizetési osztályban 20 év alatt bruttó 3 ezer forintos emelés…). Rendezni kell ezeket a zavarokat, biztosítani kell, hogy a bértábla egyenletes, kiszámítható módon emelje a béreket a végzettséggel és szolgálati idővel.
  • A pótléktábla szerkezete illeszkedjen az eredeti koncepcióhoz, a 4 éves fizetési előre lépéshez és végzettségi csoportokhoz.
  • Az emelés elfogadható legyen esetleg a kormányzati félnek is.
  • A javaslat első lépésként rendezzen néhány fontos problémát, de legyen alapja az esetleges továbblépésnek az ágazati bérhelyzet rendezésében.

És amire javaslatot tettünk...

javasolt_ber

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

  • A teljes bértábla egy minimum 18%-os emeléssel indul, de a bérsorozatok kiegyenlítésével ez akár 28%-ra is emelkedik.
  • A 2023. évhez képest minimum bruttó 46 000 Ft, maximum 149 600 Ft béremelkedést jelent. A magasabb emelés azokban a fizetési fokozatokban jelenik meg, akiknél eddig a progresszivitás csökkentett mértékű volt, pl. a bérminimum emelés nem érte el a Kjt. tábla fokozatát - itt éveken át nem változott az illetmény/bér bruttó összege.
  • "A" besorolás esetén: a minimálbér emelés kiegészítése 18%-ra, az éves infláció szintjére. Egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása a jelenlegi 9%-ról 18%-ra emelkedik, a magasabb szolgálati idő egyenletes béremelési sorozattal jár együtt.
  • "B-C" besorolás esetén: a bérminimum emelés kiegészítése 18%-ra, az éves infláció szintjére, ezen felül egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása 12,5%-ról 19%-ra emelkedik.
  • "D" besorolás esetén: a bérminimum emelés kiegészítése 18%-ra, az éves infláció szintjére, illetve egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása 15%-ról 22%-ra emelkedik.
  • „E" besorolás esetén: a bérminimum emelés kiegészítése 20%-ra, az éves infláció fölé egy kicsit, hogy legyen távolság az alacsonyabb kategóriáktól. Egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása 17%-ról 24%-ra emelkedik.
  • "F-G" besorolás esetén: emelés kiegészítése 22%-ra, az éves infláció fölé, az elmúlt évek kompenzációja miatt. Egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása kis mértékben, 36%-ról 39%-ra emelkedik – ennyi kell ahhoz, hogy a progresszivitása a besorolásnak megmaradjon.
  • "H-I-J" besorolás esetén: a bérminimum emelés kiegészítése 29%-ra, az infláción túl az elmúlt évek kompenzációja és az alsóbb kategóriáktól távolságtartás miatt. Egyenletes emeléssel a sorozat progresszivitása a jelenlegi 50%-nak megfelelő, de annál egyenletesebb beosztással.

A további számokat megnézhetitek magatok is az alábbi dokumentumban:

 

 

Természetesen túlzott optimizmus illúziójába nem ringatnánk magunkat - ismerjük a kormányzat eddigi működését és ismerjük a kormányzati oldal "érveit" is. A sikerhez nem csak a tárgyalóasztalnál ülők erőfeszítései kellenek - készülni kellene más nyomásgyakorlási módokkal.